Baza wiedzy

Częstotliwość sprzątania – w placówkach medycznych, biurach, zakładach produkcyjnych

06.06.2022

Wiele osób wśród zarządców biur czy placówek medycznych, przed zatrudnieniem profesjonalnej firmy sprzątającej bądź pracowników mających za zadanie utrzymanie czystości w takich budynkach, zadaje sobie pytanie o to, jak często sprzątać tego typu obiekty. Zależy to od wielu czynników, z których najważniejszym jest sama specyfika budynku oraz bezpieczeństwo osób przebywających w nim na co dzień. Inna częstotliwość sprzątania będzie bowiem dotyczyła placówek medycznych, a inna – powierzchni biurowych, przez które na co dzień „przewijają się” setki osób. W poniższym tekście zawarliśmy wskazówki dotyczące tego, o czym warto pamiętać, planując sprzątanie w budynkach o różnym przeznaczeniu.

Sprzątanie w placówkach medycznych

Placówki medyczne to kompleks pomieszczeń i powierzchni o szczególnym charakterze. Ich sprzątanie ma nie tylko na celu uprzyjemnienie pacjentom i personelowi przebywanie w szpitalu czy przychodni, ale przede wszystkim – zapewnienie im bezpieczeństwa.

Jak więc powinno wyglądać sprzątanie w placówkach medycznych? W tym przypadku nie da się jednoznacznie określić harmonogramu uniwersalnego dla wszystkich pomieszczeń i wszystkich powierzchni znajdujących się w tego typu obiekcie. Częstotliwość sprzątania będzie zależała m.in. od specyfiki i przeznaczenia danego gabinetu czy sali oraz od poziomu ryzyka epidemiologicznego, związanego z procedurami medycznymi wykonywanymi w obrębie pomieszczenia. I tak, przykładowo:

  • w pomieszczeniach niskiego ryzyka codziennie powinny być sprzątane sanitariaty używane przez pacjentów – umywalki, bidety, toalety i inne, a także stanowiska pielęgniarek, stanowiska telefoniczne oraz przestrzenie kuchenne. Raz na tydzień muszą być czyszczone elementy łóżka oraz dzwonki do przywoływania pielęgniarek, piloty, stoliki i szafki nocne, ale także powierzchnie poziome i pionowe – podłogi, futryny drzwiowe, regały (również w pomieszczeniach przeznaczonych do przechowywania leków czy pomieszczeniach personelu). Raz w miesiącu lub rzadziej ekipa sprzątająca powinna zadbać o mycie bądź rozmrożenie lodówek (zarówno do przechowywania żywności, jak i leków), a także trudno dostępnych elementów – karniszy, kratek wentylacyjnych, osłon lamp;

  • w pomieszczeniach średniego ryzyka codziennie należy sprzątać wszystkie elementy łóżek pacjentów oraz powierzchni znajdujących się przy tych łóżkach, a także sanitariaty (kuchnie, łazienki, aneksy) oraz powierzchnie płaskie (podłogi, przestrzenie w salach chorych i na korytarzach), pokoje zabiegowe, pokoje do przechowywania bielizny, leków, żywności. Raz w miesiącu powinny zostać umyte i rozmrożone lodówki do przechowywania leków i żywności, a ponadto należy wyczyścić kratki wentylacyjne, rolety okienne, karnisze i inne trudno dostępne miejsca;

  • w pomieszczeniach wysokiego i bardzo wysokiego ryzyka codziennie powinny być sprzątane niemal wszystkie elementy wyposażenia szpitalnego i powierzchnie – od elementów łóżek i stanowisk pacjentów, poprzez sanitariaty, aż po powierzchnie płaskie. Raz na tydzień lub rzadziej można z kolei myć lodówki, pomieszczenia personelu sprzątającego i przywołane już wcześniej trudno dostępne miejsca.

Harmonogram sprzątania w biurach

Czyste, a tym samym przyjemne w użytkowaniu powierzchnie biurowe to nie tylko wizytówka danej firmy, ale również przestrzeń, w której pracownicy będą czuć się po prostu komfortowo. To, jak często powinno być planowane sprzątanie w biurach, zależy od liczby pomieszczeń, liczby pracowników, a także od... pory roku. Generalnie warto, by harmonogram takich prac wyglądał następująco:

  • raz dziennie powinny zostać sprzątnięte sanitariaty: kuchnia oraz łazienki (zwłaszcza, jeśli w danym biurze pracuje więcej niż 5 osób). Wynika to z faktu, iż użytkowanie tych przestrzeni przez wielu pracowników nie jest obojętne w kontekście namnażania się bakterii, osadów i... pojawiania się nieprzyjemnego zapachu. Aby zapewnić więc osobom zatrudnionym w biurze oraz gościom firmy higieniczne warunki, nową porcję mydła, papieru toaletowego i ręczników, firma sprzątająca powinna dbać o te przestrzenie na co dzień;

  • raz w tygodniu firma sprzątająca powinna zadbać o odkurzenie i wyczyszczenie bądź umycie podłóg (uwaga – jeśli mowa o sezonie jesienno-zimowym, warto, by podłoga – dla bezpieczeństwa pracowników i gości oraz dla efektu estetycznego – była sprzątana codziennie), a także o wytarcie kurzy z regałów, komód, szaf, blatów biurek czy urządzeń biurowych, takich jak skanery, monitory, drukarki. Dodatkowo, jeśli w biurze znajdują się rośliny doniczkowe, to co tydzień należy sprawdzić ich stan i – w razie konieczności – podlać;

  • raz w miesiącu lub rzadziej (w zależności od liczby pracowników i poziomu eksploatacji sanitariatów) warto przeprowadzić dezynfekcję (zwłaszcza w sezonie grypowym) oraz gruntowne sprzątanie, uwzględniające mycie okien, kratek wentylacyjnych, jednostek klimatyzacyjnych.

Podsumowanie

Częstotliwość sprzątania placówek biurowych i szpitalnych powinna być uzależniona od przyjrzenia się wielu czynnikom. W przypadku sprzątania biur będzie to liczba zatrudnionych osób, ale również pogoda panująca na zewnątrz (w okresie jesienno-zimowym ekipa sprzątająca ma – siłą rzeczy – więcej pracy) czy liczba sanitariatów. Planując harmonogram sprzątania placówek medycznych należy z kolei wziąć pod uwagę stopień ryzyka zakaźnego, panującego we wszystkich pomieszczeniach. Aby skonstruować cykliczny plan sprzątania, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów, których doświadczenie z pewnością przyczyni się do przygotowania i realizacji właściwego harmonogramu utrzymania czystości w danej placówce.

powrót

czytaj także...

Rodzaje preparatów czyszczących, przeznaczonych do mycia i dezynfekcji powierzchni czy maszyn mających kontakt z żywnością, muszą być bezpieczne zarówno dla wspomnianych powierzchni, jak i ich użytkowników oraz gości – hotelu, restauracji baru czy klientów firm cateringowych. Oprócz tego muszą wykazywać się perfekcyjną skutecznością tak, aby przygotowywana żywność była wolna od bakterii i innyc…

szczegóły

Jednym z sektorów, w którym sprzątanie stanowi bardzo ważny element dbałości o bezpieczeństwo i komfort personelu oraz odwiedzających, są obiekty medyczne. Zalecenia czystości w tym przypadku są naprawdę restrykcyjne, a spełnienie tych standardów wymaga dużych nakładów pracy, dbałości o szczegóły oraz znajomości i bezwzględnego przestrzegania konkretnych procedur.

szczegóły

Utrzymanie czystości w przedsiębiorstwach – usługowych i produkcyjnych – w przestrzeniach publicznych, a nawet w biurach może być nie lada wyzwaniem. Jest ono jednak najtrudniejsze w przypadku branż takich jak hotelarstwo, gastronomia, branża beauty (salony odnowy biologicznej, SPA), a także w placówkach zdrowotnych.

szczegóły