O czym należy pamiętać prowadząc rekrutację w firmie?
Znalezienie odpowiedniego pracownika jest ważnym zadaniem działów HR, kluczowym elementem wpływającym na powodzenie w realizacji celów organizacyjnych i kluczem do rozwoju firmy. Dla wielu przedsiębiorstw proces rekrutacji pracowników jest nadal po prostu elementem normalnego funkcjonowania i nie przywiązuje się do jego przebiegu zbyt dużej wagi. Duży i świadomy pracodawca zazwyczaj jednak wie, jak ważne są wszelkie działania związane z rekrutacją. Są organizacje, które zdają sobie sprawę, że dobrze przeprowadzona rekrutacja przyniesie profity w przyszłości, a także może być skutecznym narzędziem marketingowym, służącym nie tylko przykuciu uwagi nowych pracowników, ale również podtrzymaniu czy poprawie wizerunku.
Obecnie metod rekrutacji pracowników jest naprawdę wiele – od tradycyjnych form w postaci prasowych lub internetowych ogłoszeń o pracę, aż po konkursy i akcje przeprowadzane online, w social mediach. To, w jaki sposób dane przedsiębiorstwo powinno podchodzić do rekrutacji, zależy od wielu czynników – rodzaju stanowiska i – co się z tym wiąże – od typu potencjalnych kandydatów, od branży, w której funkcjonuje, a także – nierzadko – funduszy, jakimi dysponuje. Warto jednak czerpać inspiracje z nowoczesnych technik rekrutacji – choćby po to, aby proces zatrudniania pracowników był efektywniejszy i mógł pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Oto niektóre sposoby na to, jak skutecznie rekrutować pracowników.
Jak precyzyjnie wybierać kandydatów na pracowników? Wykorzystaj konkretne narzędzia
Jeśli zdecydujemy się na rekrutację zewnętrzną, najczęściej zaczynamy od zbierania dokumentów. Zapomnijmy na chwilę o zwykłym przeglądaniu CV oraz o czytaniu listów motywacyjnych (choć pamiętajmy, że te tradycyjne formy prezentacji kandydata wciąż mogą nam wiele powiedzieć o jego umiejętnościach czy doświadczeniu). Dokumenty te mają tę wadę, że są przygotowane według schematu, tak, by mogły być użyte w wielu rekrutacjach i najczęściej są wysyłane w odpowiedzi na wiele ogłoszeń. Aby znaleźć pracownika, który będzie doskonale pasował do specyfiki wolnego stanowiska, warto pokusić się o zorganizowanie rekrutacji „szytej na miarę”. Służą do tego odpowiednie narzędzia, takie jak kwestionariusz online, stworzony specjalnie dla danego „wakatu”. Jeśli jest to praca wymagająca znajomości określonej aplikacji komputerowej, kwestionariusz powinien zawierać pytania o to, czy kandydat posiada takie umiejętności czy nawet udokumentowane kwalifikacje. Jeśli z kolei jest to stanowisko, na którym liczy się szybkie wykonywanie obowiązków, aplikant powinien odpowiedzieć w kwestionariuszu na pytanie dotyczące umiejętności pracy pod presją czasu. Dzięki dokładnie sprofilowanym zagadnieniom, kandydat będzie mógł wykazać się specyficznymi cechami i umiejętnościami jeszcze przed właściwą rozmową kwalifikacyjną.
Zdalna rekrutacja a Direct Search
Bardzo efektywną metodą zwracania uwagi potencjalnych pracowników jest metoda Direct Search, czyli bezpośredniego docierania do kandydatów, którzy są aktualnie w zatrudnieniu. Zakłada ona kontakt z wybranymi, pod względem poszukiwanych kompetencji, osobami, nawet jeśli oni sami nie zastanawiali się nad zmianą pracy. Narzędziem, ułatwiającym kontakt z kandydatami, jest np.: LinkedIn.
Platforma ta daje dostęp do profili zawodowych wielu osób, które można wygodnie przeglądać z uwzględnieniem wielu filtrów (takich jak zainteresowania, obecne zatrudnienie czy wykształcenie). Direct Search pozwala na zaoszczędzenie czasu, ale przede wszystkim umożliwia dotarcie do osób, które posiadają potrzebne nam kompetencje, sprawdzone już w działaniu w realnych warunkach, poparte doświadczeniem u innego pracodawcy.
Wykorzystaj networking w outsourcingu rekrutacji
Kiedyś zatrudnianie z polecenia, dziś – networking. Rozwój tego sposobu rekrutacji obejmuje przede wszystkim docieranie do kandydatów przez mało formalne sieci kontaktów. Nie sprawdza się już kolekcjonowanie danych o potencjalnych kandydatach, którzy złożyli w przeszłości dokumenty aplikacyjne, ale nie otrzymali posady w naszej firmie. Rynek pracy zmienia się tak szybko, że dane kandydatów w bazie szybko się dezaktualizują. Zatrudnienie kogoś z polecenia innego pracownika, który zna firmę i charakter pracy, daje dużą szansę, że kandydat będzie się w pracy sprawdzał. Pamiętać należy o gratyfikacji tych, którzy polecają, biorą na siebie pewną odpowiedzialność za to, czy kandydat zadomowi się w firmie. Sprawdza się także tworzenie sieci osób, znających branżę, np. naszych dostawców, firmy świadczące różnego rodzaju usługi dla naszej organizacji, które dostarczą nam informacji o potencjalnych kandydatach. Networking i wynikające z niego korzyści (oszczędność czasu, poświadczenie umiejętności danego kandydata przez znane nam osoby) sprawiają, że nadal warto z niego korzystać.
Rekrutacja pracowników w social mediach
Jedną z metod rekrutacji pracowników, która zyskuje największą popularność, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, ale, jak się okazuje, nie tylko, jest przeprowadzanie całej procedury za pomocą social mediów. Facebook, Instagram, LinkedIn, a nawet TikTok – to obecnie platformy, które mogą skupiać kandydatów, potencjalnie zainteresowanych zatrudnieniem. Marki wykorzystują w tym celu swoją popularność i fakt, że wśród obserwujących ich użytkowników znajdują się tak naprawdę fani firmy oraz, być może, ich przyszli pracownicy. Taka metoda rekrutacji ma wiele zalet, jest stosunkowo niedroga, pozwala osiągnąć szeroki zasięg, a dodatkowo łączy w sobie możliwość zarówno prowadzenia rekrutacji, jak i promocji marki.