Baza wiedzy

Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy w procesie rekrutacyjnym

06.05.2020

Właściwie przeprowadzony proces rekrutacyjny to wynik współpracy dwóch stron: potencjalnego pracodawcy i kandydata na przyszłego pracownika. Aby zachęcić do wzięcia udziału w rekrutacji, a tym samym zbudować jak najlepsze wrażenie wśród uczestników rynku pracy w określonej branży, warto od samego początku istnienia firmy budować wizerunek dobrego pracodawcy. Co jednak kryje się pod tym pojęciem? W jaki sposób dążyć do tego, by określona marka jawiła się w umysłach osób szukających pracy jako taka, z którą współpraca oznacza korzyści? Oto kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać.

Employer branding – co to takiego?

Określenie to pochodzi z języka angielskiego i oznacza różnorodne działania, które firma podejmuje w celu zbudowania właściwego wizerunku pracodawcy. Choć jeszcze niedawno nie było o nim zbyt głośno, dziś z każdą chwilą employer branding staje się coraz bardziej popularny i istotny w działaniach poszczególnych firm. I słusznie. Pozwala on bowiem na pozyskanie  zaufania zarówno nowych, jak i obecnych pracowników.

Employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, to wszelkiego rodzaju działania, które mają na celu spowodowanie, że pracodawca będzie rozpoznawalny i dobrze kojarzony. Organizacje starają się wyeksponować swoje wartości, kulturę organizacyjną, misję, aby być lepiej rozpoznawalnym na rynku pracy. Rozpoznawalna marka dobrego pracodawcy z jednej strony wzmacnia identyfikację aktualnych pracowników z firmą, z drugiej zaś, przyciąga nowych pracowników i skłania kandydatów do udziału w procesie rekrutacji. Należy pamiętać, że employer branding nie powinien ograniczać się jedynie do działań marketingowych i Public Relations, mających na celu wykreowanie nierzeczywistego wizerunku firmy. Na budowanie marki pracodawcy składają się: rzeczywista struktura i kultura firmy, atmosfera w miejscu pracy, komfort pracy, ludzie, którzy tworzą organizację. Przekaz medialny powinien jedynie odzwierciedlać prawdziwe wartości firmy oraz jej charakter.

Zadbaj o wizerunek firmy w internecie

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że do rekrutacji do pracy z roku na rok w coraz większej mierze wykorzystywany jest internet. Naturalną tego konsekwencją jest to, że szukający pracy zwracają bardzo dużą uwagę na wygląd witryny firmowej i wszystkich mediów, które są z nią bezpośrednio związane. Chodzi tu zarówno o konta na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, a coraz częściej LinkedIn, ale również o wypowiedzi na temat firmy, które można znaleźć na tematycznych formach internetowych. Chcąc budować pozytywny wizerunek pracodawcy, właściciel danej marki powinien zadbać o przekaz w mediach elektronicznych,  a także analizować wszystkie ruchy, do których dochodzi w poszczególnych kanałach komunikacji internetowej. Pracodawca powinien dostosować sposób komunikacji do potrzeb rynku pracy i możliwie szybko reagować na otrzymywane komunikaty.

Bardzo duże znaczenie w procesie rekrutacji ma również charakter i wygląd publikowanego przez firmę ogłoszenia. Od tego, czy zawarte zostały w nim podstawowe elementy, takie jak:

  • zakres obowiązków;
  • charakter pracy na oferowanym stanowisku;
  • wymagania pracodawcy dotyczące kompetencji przyszłego pracownika;
  • udogodnienia oferowanych przez firmę;
  • choćby orientacyjna wysokość pensji

oraz w jaki sposób informacje te zostaną zaprezentowane, zależy bowiem bardzo często, czy uda nam się zachęcić kandydata do udziału w procesie rekrutacyjnym.

Komunikacja – klucz do sukcesu

Ta zasada znajduje zastosowanie zarówno na linii pracodawca – zespół, jak i potencjalny szef – przyszły pracownik. W obu przypadkach właściwe i dokładne komunikowanie swoich potrzeb oraz  oczekiwań to stosunkowo najprostsza droga do sukcesu, jakim jest zbudowanie wizerunku pozytywnego pracodawcy. Tę zasadę należy także stosować w procesie rekrutacji. Począwszy od dobrze przygotowanego ogłoszenia o pracę, które powinno precyzyjnie komunikować oczekiwania pracodawcy, a także prezentować ofertę, którą pracodawca może spełnić. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat powinien otrzymać jasną informację o charakterze stanowiska, a także o ważnych zasadach, jakie obowiązują w firmie. Rozmowa nie powinna wywoływać dodatkowego stresu, który i tak towarzyszy osobie starającej się o posadę. Jeśli uda się nawiązać dobry kontakt z kandydatem już na samym początku, przyniesie to wiele korzyści. Dużo więcej dowiemy się o nim samym, zbudujemy dobre relacje na przyszłość, a także damy świadectwo pozytywnego podejścia do pracowników. Takie postępowanie zadziała w ten sposób, że nasza firma będzie jawić się w oczach potencjalnych kandydatów na pracowników jako miejsce, z którym chcieliby oni związać swoją zawodową przyszłość.

Podsumowanie

Wizerunek dobrego pracodawcy warto budować już na etapie prowadzenia procesu rekrutacyjnego, ponieważ jest to działanie wieloetapowe. Informowanie potencjalnych pracowników o benefitach, nagrodach i warunkach pracy, jakie oferuje firma, a także dbanie o atrakcyjność witryn internetowych marki to pierwsze kroki do sukcesu. Wszystkie te elementy razem sprzyjają budowaniu marki wyjątkowego pracodawcy, który przyciąga do siebie całkiem nowych, żądnych wiedzy i możliwości rozwoju kandydatów.

powrót